Mengkonsumsi Ini Bisa Meningkatkan Kesuburan



Untuk pencetus kehamilan, ada beberapa beberapa jenis makanan dan minuman yang berguna untuk kesuburan Lelaki & Wanita. Makanlah dengan pola makan yang seimbang, serta kurangkan makanan berlemak, karbohidrat berlebih dan yang manis-manis.

Makanan berlemak boleh mempengaruhi hormon-hormon dan meningkatkan berat badan sehingga menganggu kesuburan wanita mahupun kualiti sperma lelaki.

Pengambilan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan terutama yang mengandung vitamin C, E dan B kompleks, Vitamin-vitamin ini selain penting untuk tetapan hormon-hormon, dan untuk suami juga dapat memperbaiki kualiti sperma. Mineral yang penting iaitu seng (zinc), tembaga dan selenuim.

Asam folat juga penting bagi anda yang sedang menjalani program hamil. Dan asid folik banyak terdapat pada sayur-sayuran hijau seperti bayam, asparagus dan buah-buahan seperti kiwi dan avokado. Sumber lain termasuk biji bunga matahari, putih telur, serta kacang-kacangan.

Baiklah, untuk lebih jelasnya apa sahaja makanan dan minuman pencetus kehamilan guna meningkatkan kesuburan pada wanita boleh anda baca pada detail berikut ini

AIR

Air merupakan unsur yang sanga penting dalam tubuh, terapi air termasuk salah satu yang kini sedang digalakkan untuk meningkatkan kesuburan, berpotensi meningkatkan pengeluaran hormon-hormon kesuburan, testosteron dan estrogen. Bagi setiap orang digalakkan minum 8 sampai dengan 10 gelas air setiap harinya.

Jadi dari jenis makanan dan minuman untuk pencetus kehamilan serta kesuburan yang juga untuk lelaki seperti yang telah kami urai diatas sangatlah mudah untuk menemuinya.

Sekarang yang penting adalah bagaimana dalam kita mengatur pola makan sesuai dengan keperluan untuk meningkatkan kesuburan.

ZAT SENG (Zinc)
Zat ini sangat berguna dan berfungsi meningkatkan kualiti dan kuantiti sperma. Zat zeng banyak dan boleh anda temuka pada beberapa bahan makanan yang kami cantumkan dibawah ini:

> Kerang.
> Kuning telur.
> Daging merah.
> Biji-bijian (bijirin, gandum).
> Dan kacang-kacangan.

VITAMIN C

Merupakan termasuk unsur penting untuk meningkatkan kesuburan, terutama bagi laki-laki (suami). Selain itu vitamin C juga berperanan meningkatkan kekebalan tubuh, faktor pendukung yang diperlukan apabila kehamilan terjadi. Vitamin C banyak terdapat pada buah-buahan, seperti oren, mangga dan yang lain.

Dan itulah beberapa jenis makanan yang bisa Anda konsumsi untuk meningkatkan kesuburan Anda dan tentunya untuk membantu Anda terlebih yang sedang merencanakan program kehamila.

0 Response to "Mengkonsumsi Ini Bisa Meningkatkan Kesuburan"

Posting Komentar