Inilah Ciri Pria Mandul Yang Haru Diketahui Wanita

Bicara tentang kemandulan masih merupakan perkara yang pantang bagi kebanyakan orang, terutama bagi kaum lelaki. Kemandulan masih menjadi masalah yang menyebabkan rasa malu bagi setiap orang, terutama di kalangan lelaki. Kemandulan pada lelaki tentunya merupakan sesuatu yang tidak dinginkan bagi seorang lelaki ataupun bagi pasangan suami-isteri.

Banyak pasangan melalui masa-masa sukar ketika cuba untuk hamil tetapi kehamilan tidak berlaku, dan tidak jarang bagi wanita untuk merasa bertanggung jawab untuk situasi tersebut, tetapi penting untuk diketahui bahawa risiko kemandulan pada perempuan dan laki-laki kira-kira 40 peratus.

Jika anda telah melakukan hubungan seks secara teratur selama lebih daripada satu tahun (atau enam bulan bagi mereka dengan lebih dari 35 tahun), tanpa menggunakan kaedah perancang keluarga, dan anda tidak boleh hamil, maka segeralah melakukan perundingan ke doktor pakar. Kira-kira 90 peratus pasangan dengan masalah kesububuran akhirnya mempunyai bayi selepas berjaya menjalani rawatan kesuburan.


Inilah Ciri Pria Mandul Yang Haru Diketahui Wanita


Sebenarnya apa sih yang membuat lelaki jadi mandul?

Kemandulan yang dialami lelaki ini boleh disebabkan beberapa hal, boleh kerana gaya hidup yang tidak sihat, gangguan kesihatan, atau pun kelainan. Berdasarkan dr Dina Kusumawardhani yang ditulis di laman klikdokter, kemandulan atau Kemandulan pada lelaki boleh disebabkan oleh beberapa perkara berikut ini:

Kualiti sperma yang buruk (kualiti sperma menentukan terjadinya kehamilan. Hal ini menyangkut bentuk dan pergerakan sperma yang tidak sempurna)
- Kelainan genetik
- Gangguan hormon (hormon testosteron yang terganggu dapat menghalang pengeluaran sperma)
- Mati pucuk (penyebab lain kemandulan pada lelaki yang menyebabkan wanita sukar hamil iaitu mati pucuk.
- Jika aliran darah ke zakar tidak normal maka zakar tidak akan berdiri dan berejakulasi)
- Saluran sperma tersumbat dan varikokel
- Faktor psikologi: stres, kemurungan
- Kemoterapi, obesiti, merokok, alkohol

Bagaimana ciri-ciri fizikal lelaki mandul itu?

Masih menurut dr Dina Kusumawardhani, kesuburan seorang lelaki tidak boleh dinilai hanya dari penilaian fizikal, diperlukan pemeriksaan fizikal untuk menilai adakah kelainan pada organ pembiakan dan penunjang berupa analisa sperma untuk menilai kualiti

0 Response to "Inilah Ciri Pria Mandul Yang Haru Diketahui Wanita"

Posting Komentar