Sekarang Cek Sperma Bisa Menggunakan Smartphone



Ada kabar gembira untuk para kaum adam. Ya, mereka tak perlu lagi berkunjung ke doktor untuk memeriksa kesuburan sperma. Hanya melalui telefon pintar (smartphone).

Dr. Yoshitomo Kobori mencipta sebuah kanta khas yang dipasang dalam telefon pintar. Nantinya lensa ini akan membantu lelaki untuk mengetahui kualiti sperma yang mereka miliki baik atau buruk.

Kanta yang digunakan untuk memantau pergerakan sperma ini telah dibangunkan oleh peniliti di University of Illinois di Chicago (UIC).

Hasil kesuburan akan dimuatkan dalam sebuah video berdurasi pendek. Pergerakan sperma akan terlihat jelas di sini. Baik dari jumlah sperma, bergerak cepat atau lambat. Kesuburan lelaki pun akan dikesan dengan mudah.

"Setiap orang kini mempunyai telefon pintar dan mempunyai kamera yang baik," jelas Yoshimoto speerti yang dipetik dari laman Sciencealert, Jumat (23/7/2016).

"Saya fikir mikroskop telefon pintar boleh menjadi cara mudah untuk melihat kesuburan lelaki," sambung Yoshimoto.

Alat ini berfungsi dengan merakam air mani, yang telah diletakkan di atas selembar plastik selepas 5 minit ejakulasi. Seterusnya tekan kamera ke atas sampel untuk merakam.

Sebuah video berdurasi 3 saat akan menjelaskan tentang kesuburan lelaki. Apakah sperma tersebut dapat membuahi sel telur atau tidak.

0 Response to "Sekarang Cek Sperma Bisa Menggunakan Smartphone"

Posting Komentar